Gå till innehåll
Svenska Konståkningsförbundet
Svenska Konståkningsförbundet

Digital sponsringsutbildning för föreningar

Svenska Konståkningsförbundet i samarbete med Rättighetsbyrån genomför under våren 2022 en digital utbildningsserie för att hjälpa föreningar att bli starkare på sin regionala och lokala marknad.

Företaget Rättighetsbyrån är partner till förbundet när det gäller rättigheter och sponsring. Från slutet februari till början maj 2022 kommer de att hålla en digital utbildningsserie i sponsring för alla föreningar.

- Sponsring och företagssamarbeten kan stärka föreningarna och det är den lokala sponsringen som är starkast i Sverige. Vi tror att en ökad sponsring kan leda till att föreningarna kan erbjuda en ännu bättre verksamhet till sina medlemmar och också attrahera nya medlemmar, säger Ulrika Molin, tf förbundschef på Svenska Konståkningsförbundet.

För att anpassa utbildningen inleds projektet med en enkät som skickas ut till föreningarna under december. Utifrån resultaten kommer Rättighetsbyrån att ta fram en skräddarsydd utbildning för svensk konståkning.


Fem frågor till Åsa Karlsson, seniorkonsult på Rättighetsbyrån

Hur lyckas man som förening med sponsring?
- För att lyckas med sponsring i dag behöver man ha en tydlig vision. Vad har vi som förbund och förening för vision och värdegrund. Sponsorer vill i dag synas tillsammans med idrotter och föreningar som har tydliga mål, profil och värdegrund. Det är allt viktigare vad du som förening ger tillbaka till sponsorerna i värde till exempel tillgång att kommunicera med medlemmar, affärsnätverk och synlighet.

Varför är sponsring så viktigt?
- Det är ett bra sätt att öka föreningens ekonomi och på så sätt också utveckla sporten och höja kvaliteten på föreningen. I och med att allt fler människor väljer bort reklam så blir sponsringen en allt viktigare kanal för företagen att nå ut till sina målgrupper i en positiv atmosfär. På så sätt kan föreningen och företaget göra något tillsammans, man gnuggar sina varumärken mot varandra och får ett ökat värde tillsammans

Vad ska ni på Rättighetsbyrån göra med Svenska Konståkningsförbundet i vår?
- Vi ska se över förbundets sponsorerbjudande, det är viktigt att man gör det med jämna mellanrum. Det handlar om att bli attraktiv på marknaden. En viktig del är att höja nivån och kunskapen i föreningarna runt om i Sverige. Den lokala sponsringen är superstark och väldigt stor. Vi tror att varje förening har en bra möjlighet att öka sina intäkter via sponsring.

Hur kommer utbildningen att se ut och vem vänder den sig till?
- Det är en trestegsutbildning där vi kommer gå igenom grunderna för vad sponsring är idag och hur varje förening kan paketera sin sponsring.  En viktig del av sponsring är paketering, hur tar man fram ett bra och säljande erbjudande. Vi är konkreta så att föreningen i stort sett kan börja jobba direkt efter utbildningen. Vi kommer att erbjuda varje utbildningssteg två gånger så att så många som möjligt kan delta. Utbildningen vänder sig till den som jobbar med marknadsföring, kommunikation eller sponsring på föreningen. Men det kan också vara enskilda åkare på en högre nivå som deltar. Vi rekommenderar att det är flera som går från varje förening.

Vad kommer man som förening att få med sig av utbildningen?
- Framför allt kommer föreningen att kunna bli starkare på sin lokala arena. Vi ger kunskap om hur man kan öka sin sponsring med ganska små medel. Vi har gjort liknande utbildningar för andra idrotter tidigare och flera har fått verktyg och en helt annan vokabulär som gör det lättare att sälja in sin idrott och förening till företag.

 

Om utbildningen

  • Enkät skickas ut under december till alla föreningar
  • En kostnadsfri utbildning genomförs under slutet februari till början av maj. Varje utbildningstillfälle erbjuds vid två tillfällen.
  • Utbildningen är digital och vänder sig till alla föreningar som är medlemmar i Svenska Konståkningsförbundet.


Preliminära datum för de olika utbildningsstegen:

Del 1: 23 februari och 1 mars
Del 2: 29 mars och 6 april
Del 3: 26 april och 4 maj


Om Rättighetsbyrån

Rättighetsbyrån är en vetenskapsdriven publik- och sponsringsbyrå som kombinerar den senaste forskningen med lång branscherfarenhet. Rättighetsbyrån jobbar med enskilda föreningar, ligor, förbund, idéburna organisationer så som Eskilstuna United, Elitserien bandy, Handbollsligan, UNICEF, Cancerfonden mm.

 

 

 

 

Publicerad: 2021-12-17

Senast uppdaterad: 2021-12-17

Samarbetspartners

Sponsorer